Zwangerschaps vreetbuien? Nergens voor nodig...
16 januari 2016 
in Voeding

Zwangerschaps vreetbuien? Nergens voor nodig...

Nee hoor, ik ben echt geen heilig boontje en ik ben echt niet ineens een super foodie geworden sinds mijn zwangerschap maar ben wel bewuster omgegaan met wat ik eet. Iets wat ik al jaren doe en iedere keer probeer ik ergens iets gezonder te doen, zonder dat ik ineens mijn hele voedingspatroon omgooi (iets wat ik een paar jaar geleden wel deed maar dat werkt voor mij niet). Daarnaast hou ik van een taartje, af en toe een stuk chocolade of een lekker patatje. En ik vind dat ik daar van mag blijven genieten!

Over een patatje gesproken, ik moet bekennen dat mijn lijf daar, al voor mijn zwangerschap, niet zo lekker op reageerde, al dat vet… Daarom hebben we sinds december een airfryer in huis en daar word ik toch wel heel blij van! Af en toe een lekker snackie, wetende dat het in ieder geval een stuk minder vet is als uit de frituurpan en mijn lijf reageert een stuk relaxter! Maar dit even ter zijde.

Ok, nu over de zwangerschaps cravings waar ik genoeg mensen over heb gehoord en meer dan genoeg verhalen over heb gelezen. Van te voren was ik al niet van plan ‘los te gaan met eten’. Ik heb het idee dat sommige vrouwen al hun principes over boord gooien en eten wat ze willen omdat het ineens mag of zo… Mijn verloskundige vertelde me dat een paar honderd calorietjes per dag extra meer dan genoeg is (als je zo’n fanatieke calorienteller bent). Ik deed het met een schepje muesli en wat yoghurt extra in de ochtend en een extra stuk fruit. Eerlijk waar, verder eet ik helemaal niet veel meer als voorheen. Ik ben niet streng voor mezelf, ik eet alleen waar ik behoefte aan heb en dat zijn gewoon geen gekke dingen… Ik weet verder ook niet waarom…

Dit resulteert voor mij in 10 kilo aankomen na 8,5 maand, baby girl is nu al aardig volgroeid dus denk niet dat er heel veel gewicht meer bij komt en dat vind ik heel mooi! Hier is nog een artikel over hoe ik zo fit mogelijk mijn zwangerschap doorkwam.

Gedurende mijn zwangerschap heb ik wel geleerd over verschillende voedingsstoffen en welke in het bijzonder goed zijn voor jou als moeder of de ontwikkeling van je kindje. Ik probeer dit dan toe te voegen aan mijn gerechten. Ik ben niet zo’n fan van supplementen. Naast wat extra foliumzuur in de eerste maanden heb ik geen zwangerschapssupplement meer aangeraakt.

Ik moet bekennen dat het allemaal heel goed is gegaan. tot op de dag van vandaag zit ik goed in mijn energie, zie ik er ook goed en sprankelend uit (mag ik dat zeggen van mezelf?!) en onderneem nog van alles. Maar ieder lichaam is anders hoor!

food-cravingsVia een cursus heb ik geleerd dat vreetbuien eigenlijk tekortkomingen betekend in je dagelijkse voeding. Dit naast staande, misschien wat kleine, schema laat dat goed zien.

Het zegt dat wanneer je heel veel zin in chocolade hebt dat je behoefte hebt aan magnesium. Dat vindt je in nootjes, zaden, groente en fruit. Nu zit mijn musli vol met noten en zaden, fruit eet ik heel graag en groente ook dagelijks. Ik heb dan ook geen craving gehad voor chocola (oke misschien 2x heel veel trek in gehad maar dat was na 2 stukjes ook weer voldoende…).

Stel je hebt veel behoefte aan verkeerde suikers, dan kun je eigenlijk beter druiven, kaas, kip, eitjes, rozijnen, groentes etc eten. En beter voor jullie gezondheid en als je slechte suikers eet kom je in een verkeerde (verslavende) spiraal terecht van nog meer verkeerde suikers willen eten.

Zwangerschaps-vreetbuien-niet nodigHeb je veel trek in brood, pasta, of andere witte koolhydraten dan moet je meer proteïnes eten, zoals vette vis, noten, vlees, bonen etc. Het niet eten van vette vis is voor mij m’n grootste ‘puntje’ geweest. Ik hoefde het gewoon niet zo (behalve zalm) dus heb ik voor deze voedingsstoffen af en toe een visolie pilletje genomen (ook vies, vooral als je last hebt van maagzuur, maar het is ook echt goed voor ontwikkeling van baby’s hersenen dus doet mama het gewoon!)

Even wat puntjes uit de tabel opgenoemd en zoals je ziet zijn het hele normale ingrediënten die je prima uit normale voeding kunt halen! Veel van deze ingrediënten eet ik al bij mijn eerste maaltijd van de dag, mijn muesli, waar ik je van alles over ga vertellen in een ander blog artikel!

Mijn conclusie (en jij kan andere ervaringen hebben hoor, elk lichaam is anders) zwangerschaps vreetbuien zijn in mijn beleving nergens voor nodig! Gewoon goed eten en af en toe snoepen gewoon omdat het kan en niet omdat het moet…! Toch zie ik online heel veel andere verhalen over hormonen etc. maar de vrouwen in mijn omgeving die eerder zwanger waren hebben echt die gekke ervaringen niet als je soms leest…

Nelleke Bontje - Bewuste Geboortewerker. HypnoBirthing® docent - Zwangerschapscoach - En daarnaast moeder van twee prachtige dochters die ik vol vertrouwen een kalme geboorte heb kunnen geven. Mijn zwangerschappen en het moederschap heeft deze missie in mij losgemaakt. Waarbij ik 100% overtuigd ben dat we een betere wereld kunnen creëren met kalme geboortes door ontspannen moeders.
Reactie plaatsen